woensdag 27 april 2011

Twee protagonisten der Neurenbergse processen

Hermann Göring
Twee documentaires
Arte-televisie vertoont op woensdag 27 april in de avonduren de tweedelige documentaire Nürnberg ─ Die Prozesse. Eerst wordt, tussen 20:15 uur en 21:10 uur, de aandacht met nadruk gericht op rijksmaarschalk Göring, de directe vervanger van Führer Adolf Hitler in Hermann Göring ─ Nazi ohne Reue. Helaas wordt er reclame gemaakt voor ander door Arte-tv uit te zenden materiaal, later in mei, over het Wenen anno 1900. Een anti-climax mag men zulks wel noemen. Dat zou minder erg zijn als daarna het avondprogramma met een volstrekt andere thematiek zou worden voortgezet, doch dan volgt, tussen 21:10 uur en 22:10 uur, Albert Speer ─ Karriere ohne Gewissen.

Een semi-gedramatiseerde terugblik
Snel na de Tweede Wereldoorlog hebben de Processen van Neurenberg plaatsgehad. Vanaf 20 november 1945 hield het tribunaal zitting, waarbij de rechters aan het slot, in 1946, het oordeel zouden vellen over éénentwintig zeer belangrijke Duitse oorlogsmisdadigers, al stond vast dat de ergsten onder hen: Hitler, Goebbels en Himmler, een einde aan hun leven hadden gemaakt.
Hoewel er niet het geringste van de ten laste gelegde wandaden terzijde geschoven had mogen worden, werd er toch al snel van Siegerjustiz gesproken. Dat was vooral de overtuiging van genoemde Göring, die meende dat de winnaars altijd als rechter zouden optreden en de overwonnenen per definitie als beklaagden zouden fungeren.

Schandelijke vertoning

De beide films zijn grotendeels gesynchroniseerd of van een voice over voorzien, en daarmee hebben ze een hedendaags mofs tintje gekregen dat veel te niet doet van hetgeen men pretendeerde te willen tonen. Dat de stemmen bij de beelden van juristen, historici, ooggetuigen en zovele anderen onmiddellijk zijn verduitst, is een schandvlek voor een zender die geen greintje fingerspitzengefühl kan opbrengen. Dat geldt voor zowel de Bayerische Rundfunk die de van oorsprong Engelse documentaires heeft overgenomen, alsook voor Arte-televisie, die dan nu maar had moeten zorgen voor ondertitels. 
Albert Speer tijdens
Neurenbergs Proces.
(Foto uit 1946.)
Of die hedendaagse, uiterst abjecte vermofsing wellicht mede de oorzaak is van de volstrekte ongeloofwaardigheid als Albert Speer, ligt voor de hand. Indertijd was ook Sebastian Koch in de verfilming Speer und Er niet bepaald geloofwaardig als Speer, want te glad en te gestileerd. 

Die twee relatief korte, als gevolg van mofrikaanse sentimenten in de pan gehakte, van oorsprong Britse, semi-documentaires uit 2006, zullen door Arte-tv worden herhaald op donderdag 28 april, 's middags vanaf 14:45 uur.


Geen opmerkingen: